Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har en sønn som er 19 mnd og som ofte kan slå. Han kan fike til andre barn, dyr og mor og far. Vi snakker til han når han gjør dette, men han blir ofte verre. Hva skal vi gjøre? Dette plager meg mye. Jeg tror ikke han helt skjønner at dette kan gjøre vondt for andre. Jeg vet jo at dette er ganske vanlig blant småtasser, men jeg trenger råd. På forhånd tak

SVAR:
Flott at dere snakker med barnet om dette emnet, selv om han ikke kan svare selv på hvorfor han gjør dette. Ønske om oppmerksomhet/kontakt kan f.eks. være en årsak. Mange barn kan reagere på denne måten en periode, men det er vel ingen trøst når dere nå har problemet. Avledning er stikkordet, men er ikke alltid lett å gjennomføre. Prøv med å fjerne barnet fra situasjonen, uten å gjøre for mye ut av det. Syng en sang, gjør en klappelek eller si en regle som barnet er kjent med. Det å gi vann å drikke, for å tenke på noe annet, kan også prøves ut. Om han går i barnehage, så snakk også med de ansatte der.