Spørsmål til jordmor:
Hei. Født for 9 uker siden en søt liten gutt. Var til lege 6 uker etter fødselen og han så at jeg var hoven og sår i underlivet. Skulle prøve Canesten og melkesyrebakterie. Dette har jeg prøvd i flere uker uten at jeg synes at det er blitt noe bedre. Etter råd fra apoteket har jeg nå begynt å smøre Zinksalve. Hjelper litt, men er forsatt sår. Har litt utflod og bruker truseinnlegg hver dag som jeg skifter flere ganger. Har du noen råd om hva jeg skal gjøre for å få vekk sårheten? Hvor lenge er det normalt å ha utflod?Takk for en fin spalte.

Svar:
Utflod kan vi ha lenge etter en fødsel, og det vil som du opplever ofte føre til at man blir lett sår. Kutt ut innleggene. De gjør bare vondt verre. Legg heller et brettet mykt toalettpapir i trusen din, som du skifter hver gang du er på toalettet. Eller du kan prøve å sette inn tampong. La den sitte et par timer. Dette kan du gjenta i noen dager. Sov uten truse, evt fortsett å smøre på Zinksalve om du synes at det hjelper. Ellers tror jeg det er best at du prøver å holde det tørt. Spør igjen om det er noe som er uklart. God bedring.