Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg har hatt en rødbrun slimete utflod når jeg har vært på toalette. jeg er 7 uker på vei. ringte legen men fikk ikke time før 19.10 er det tegn på en spontan abort. Det er helt klar urin ikke noe blod spor i den. håper på raskt svar er veldig urolig

Svar:
Hei! Det trenger ikke være et tegn på abort, men det er selvsagt bra om du er litt forberedt på det.Vi vet at det er alltid en risiko for at vi kan abortere, særlig før uke 12. Det er hos de fleste av oss en måte for kroppen å ordne opp dersom det er et foster som ikke er fullt utviklet til å kunne leve videre.På den annen side så kan mange av oss ha litt blod i utfloden, da gjerne i forbindelse med at vi har hatt samleie. Vi har ofte litt tørre/skjøre slimhinner spesiellt de første ukene i svangerskapet.Så du trenger ikke være pessimist. Ha tro på at det ordner seg.Lykke til!