Spørsmål til jordmor:
Hei Jordmor Ågot, Babyen ble tatt ut med vakum og det medførte klipping og rift grad 3b. Jeg er litt bekymret for neste gang jeg skulle føde,jeg vurderer sterkt keisersnitt pga. er redd for enda større komplikasjoner med rifter. Har jeg krav om keisersnittfødsel? Jeg lurer også på i forhold til rift grad 3b, kan jeg bli bra igjen og få full kontroll på luft og avføring? Føler jeg delvis har det.. men hva er prognosen? Takk på forhånd.

Svar:
Uheldig har du vært. Du har krav på å bli helt bra. Dersom du ikke er det etter et halvt år har du rett på å få ny behandling. Selvsagt må man gjøre litt selv, det må alle selv om de ikke har fått store rifter under fødselen. Du må trene hele bekkenbunnen din. Dersom du ikke har fått informasjon og veiledning av en fysioterapeut før, er det viktig at du får det. Neste gang er det fullt mulig at du får en vanlig fødsel,uten vacum, og da er det å foretrekke for keisersnitt. Det er også viktig at du får en samtale med jordmor når du er gravid igjen. Ta kontakt igjen om det er noe mer du lurer på.