Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har akkurat sluttet med p-piller fordi min mann og jeg ønsker oss barn. Samtidig er vi veldig glade i å reise, og planlegger tur til USA om ca 1/2 år. Om jeg skulle bli gravid, går det bra å reise? Er det perioder av svangerskapet man ikke bør reise? Utsetter man seg selv og fosteret for store farer ved å reise på lengre flyreiser?

Svar:
Hei! Skal jeg være helt ærlig så burde man ikke legge ut på lange flyreiser/turer når en er gravid. Det er de fleste heslepersonell enig i. På den annen side så kan det jo ta en tid før du blir gravid, og det ville jo være litt håpløst å vente. Jeg ville i hvertfall ha en god avbestillingsforsikring, og helst unngått en slik tur når man er gravid, selv om USA er et veldig sivilisert kontinent. Om du nå slutter på p- pillene så er det lurt at du starter med å ta folat.