Spørsmål til jordmor:
Hei. Min fødsel gikk veldig raskt, jenta mi kom 5 min. etter vannavgang. Men savna egentlig samtale med jordmor etter fødselen, fikk ikke tilbud om det.. Rett før vannavgang kom pressriene, jeg sa at nå følte jeg for å presse, ingen svar tilbake. Så gikk vannet og jeg spurte om jeg kunne presse nå, fremdeles ingen svar. Så klarte jeg ikke å la være å presse og ut kom barnet. Har fått ei nydelig, velskapt jente. Mitt spørsmål er om det kunne ha gått galt? Er irritert på jordmor som ikke svarte på om jeg kunne begynnne å presse. Kan noe gå galt om man begynner å presse for tidlig?

Svar:
Hei! Jeg blir lei meg når du forteller at du ikke har blitt hørt av jordmor, og du burde fått anledning til å prate med noen før du dro hjem. Det er i hvertfall godt at du har fått en nydelig velskapt jente, gratulerer! Det er ikke alle mennesker som er like flink til å kommunisere, men jeg tror at hun hadde kontroll. Så lenge hun var til stede så kunne ikke noe gå galt.Det som kan være bra for deg er at du får en samtale med en jordmor på fødeavdelingen mot slutten av ditt neste sv. sk. Det er nok bedre å føde raskt enn å bruke mange, mange timer. Så vær glad for det, tross alt. Kos deg som mamma, og trenger du å snakke mer om dette så skriv opp mail adr. din så kan vi "snakkes", ved at jeg tar kontakt med deg.