Spørsmål til jordmor:
Jeg er 35 år. Har ingen barn fra før. I mars og i mai spontanaborterte jeg (6 og 10 uker på vei). Vi har prøvd siden juli å bli gravid igjen. Menstruasjonsyklus er normal (25 - 30 dager). Legen har gitt meg vagianle progesteron kapsler som jeg skal ta når jeg blir gravid. Hun sier jeg ikke skal ta dem i forkant fordi jeg har vist at jeg kan bli gravid. Men, jeg er utålmodig. Dersom jeg tar kapslene nå vil jeg da øke sjansen til å bli gravid? Når i syklusen bør jeg i såfall ta dem, hele tiden? Er dette et hormon dom øker sjansen for å få tvillinger? På forhånd takk for svar.

Svar:
Hei! Det er ikke farlig å ta progesteron kapsler, men det er viktig at du gjør det som legen har sagt til deg. Progesteron er et hormon som er naturlig for at et svangerskap skal bestå i starten, derfor har nok legen ment at du skal ta det når du har blitt gravid. Hun mener kanskje at du har lave progesteron nivåer, og det kan være en grunn til at du har abortert. Det øker ikke sjansen for å få tvillinger. Du skal begynne å ta de med en gang du vet at du er gravid, og til 12 uke. Selv om jeg har prøvd å svare deg nå , så synes jeg at du skal ta kontakt med legen din. Hun har nok de rette svarene på spørsmålene dine. Prøv akupunktur, om du ikke har gjort det. Lykke til, spør igjen om det er noe annet.