SPØRSMÅL:
Hei
Jeg var på ultralyd i uke 14+2 dager, og da hadde jeg plassering av morkaken med betegnelsen placenta praevia posterior. På ordinær ultralyd i uke 18 lå den fortsatt og dekket hele åpningen, men var ikke total. Jeg har tidligere hatt et haste keisersnitt. Er arret bare på forsiden av livmoren, og derfor kan ikke morkake satt seg fast i arret? Hvor stor er sjansen for at praevia posterior trekker seg vekk fra åpningen? Og kan en posterior praevia bli til praevia totalis ettersom livmoren strekker seg mye mer fremme enn bak?
På forhånd tusen takk for svar.

SVAR:
Hei
Det er ganske vanlig at morkaken ligger dypt nede når man er på ultralyd FØR uke 18. Livmoren vokser i hele svangerskapet og morkaken strekker seg med.
Begreper og plassering
Morkakens plassering er en av tingene som sjekkes ved ultralydundersøkelsen i uke 18–20. På skjemaet fylles seksjonen ut med latinske begreper som kan være vanskelig å forstå. Hos de fleste står begrepene anterior, posterior, fundus eller lateral. Ingen av disse vil ha noen betydning for fødselen. Posterior betyr av morkaken ligger på bakre vegg – altså mot kvinnens rygg, fundus er toppen av livmoren og lateralt betyr at morkaken er festet på siden av livmoren.
Når man har hatt keisersnitt tidligere er det oftere at morkaken kan feste seg i arret.
Fester morkaken seg foran indre mormunn, vil det altså være nødvendig med tett oppfølging. Men selv om cirka fem-seks prosent får oppgitt en slik forliggende morkake ved ultralyden i uke 18-20, så flytter morkaken seg bort fra mormunnen i god tid før fødselen hos de fleste.
Det er viktig å merke seg at det er stor forskjell på om man har en foranliggende morkake eller en forliggende morkake. En foranliggende morkake er den som er anterior plassert – altså mot mors mage. En forliggende morkake er derimot noe man vil følge nøye opp.
Forliggende morkake deles inn i tre grader:
Helt forliggende morkake heter på latin placenta praevia totalis, og dekker hele indre mormunn. Om morkaken ikke flytter seg, må barnet forløses med keisersnitt. Ved forsøk på en vaginal fødsel ville ikke babyen kunne komme ut, og kvinnen utsettes for stor blødningsfare.
Delvis forliggende morkake heter på latin placenta praevia partialis, og morkaken dekker deler av indre mormunn. Som regel vil en slik plassering føre til keisersnitt på grunn av blødningsfaren.
Den siste typen forliggende morkake omtales som dypt sete av placenta, eller placenta praevia marginalis på latin. Der dekker ikke morkaken indre mormunn, men ligger helt inntil. Hos de fleste vil denne flytte seg oppover når livmoren vokser, og de vil kunne føde vaginalt.
Når livmoren vokser, vokser den oppover. Det betyr at en forliggende morkake ofte dras bort fra indre mormunn når livmoren vokser. Om morkaken flytter seg helt, vil den ikke lenger være forliggende, og det er mulig å føde vaginalt.
– En morkake som ikke er forliggende, kan heller ikke bli det i løpet av svangerskapet. Den kan hos deg ikke bli totalis.
Lykke til.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM