Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er i min uke 16 og er sterkt plaget av hodepine, slapphet og tørste. Det ble verre i andre trimester. Jeg må ha vann hele tiden og har sterk hodepine i bakhode. Jeg tar av og til parasett men det hjelper bare en liten stund. Jeg har ikke energi å være i fysisk aktivitet. Hva kan årsaken være? Jeg har ikke vært på kontroll enda, skal jeg vente til jeg får time hos jordmor eller bør jeg kontakte legen? Vet du hvilke prøver jeg kan ta for å finne ut om det er noe alvorlig? Legen min sier vanligvis ikke mye og jeg må si til han hva jeg vil sjekke.Takk!

Svar:
Hei! Du bør bestille time til legen din ganske snart. Du høres ikke frisk ut, det trenger ikke være svangerskapet som er skyld i dette, men det at du ikke er frisk kan gå utover barnet ditt i magen. Det er veldig mange ting du bør få sjekket. Urinen din, bør sjekkes spesiellt for sukker/glukose. Du bør få tatt en blodprosent, og evt begynne med jerntilskudd, med mer. Legen din vet nok om det. Jeg synes ikke at det bør gå lang tid før du får time. Skriv til meg igjen om du ikke får hjelp, eller hvilken hjelp du fikk. Ring i morgen og si at det haster.