Spørsmål til jordmor:
Hei Jordmor Ågot, Er på 9.dag over termin, hvor mange dager er vanlig før man setter igang? Og hva gjør de for å sette igang en fødsel?

Svar:
Hei! Nå har du kanskje født, siden jeg er så sein med å svare deg, unnskyld. Det er vanlig å gå 14 dager over termin. Da kommer man til sykehuset hvor de utfører en overtidskontroll. Du møter vanligvis da både jordmor og lege, som tar noen undersøkelser, vanlig er Ctg. En maskin som forteller oss noe om at barnet ditt har det bra. Etterpå møter du en gynekolog/fødselslege som sjekker via ultralyd at barnet deres har det bra. Så blir du undersøkt vaginalt for å se om du er moden.Lykke til med fødselen.