SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg lurer på hvor lang tid det tar før prevensjonen er ute av kroppen? Jeg bruker p-piller med merket Mercilon og ser av felleskatalogen at halveringstid på preparatet er 30 timer for desogestrel og 24 timer for etinyløstradiol. Vil dette da i teorien tilsi at preparatet og virkningen er fullstendig opphørt etter ca. 2-3 dager? Vet at kroppen bruker litt tid på å "finne" tilbake til sin egen syklus, og at dette kan variere fra kvinne til kvinne. Jeg vet også at dersom man aktivt har forsøkt å bli gravid i ett helt år uten og lykkes, skal man søke hjelp. Med andre ord hva er da "normalområdet" for hvor lang tid man kan forvente seg å bli gravid på? Ut ifra teori da ca. en mnd. til og med 12 mnd. fra p-pille slutt?
Jeg kan og ønsker å bli gravid fra slutten av mars mnd.-14, og bruker prevensjon nå, og er veldig usikker på når jeg bør slutte. Det hører med at jeg sannsynlig har partiell Pco, og kan ha problemer med å bli gravid. Jeg har tidligere vært gravid (med samme partner) men da påvist abort i uke 8.
På forhånd takk for svar.
Mvh Jente, 26

SVAR:
Hei,
Du har gode refleksjoner rundt dette.
Det er dessverre umulig å gi deg et generelt og sikkert svar på det du spør om.
Vi kvinner er veldig forskjellige i forhold til når vi kan bli gravid, og hvor lenge hormonene fra p-pillen kan sitte i kroppen.
Jeg har lært at man ikke får hjelp før etter 2 år ved aktiv prøving, uten å ha lykkes. Det kan være forskjellig fra lege til lege når de henviser.
Jeg kan gi deg et råd og det er at du bør slutte med prevensjon nå, og bruke kondom fram til dere ønsker å bli gravide.
Lykke til! Jeg er her om du har flere spørsmål.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam