Spørsmål til jordmor:
Vår 16 mnd gamle gutt har hatt diare i 6 dager ( i over 14 dager har det vært oppkast, kun 1 dag, og av og på diare). Han har vært hjemme fra barnehagen i disse 6 dagene. Feberen har gitt seg, Allmenntilstanden er bra. Han har ikke mye matlyst, drikker godt. Bleiene kommer helst på natta og morgenen. Nå lurer vi på hvor lenge vi skal holde ham borte fra barnehage, Når er han smittefri? Begynner å tro at bleiene aldri vil ta slutt... Vi er nøye med hva han får i seg. Kokt vann, blåbærsaft, knekkebrød og mariekjeks o.l.

SVAR:
Det du beskriver er det mange som strever med om dagen. Både voksne og barn. Det viktigste er, som du vet, at barnet får i seg væske. Jeg kan i tillegg til det du gir anbefale et pulver som blandes i vann som heter GEM. GEM blir laget av Collet og dette får du kjøpt på apoteket. GEM pulveret blandes i vann og er elektrolytter. Dette er med på å få fastere mageinnhold og gjør at avføringen blir normal. Når det gjelder spørsmålet om hvor lenge barn med dette viruset skal holdes hjemme, så kan det variere fra hva barnehage til barnehage. Feberen skal være borte et par dager, det er det viktigste. Det er også viktig med hygienen, når bleieskift skal utføres i barnehagen. Derfor vil de fleste barnehagene ha som regel, at avføringen skal være bortimot normal. Dette for å hindre smitten til andre. Dette er forståelig, men må også vurdres i hvert tilfelle. Flott at gutten deres er på god vei til å bli bedre.