Spørsmål til jordmor:
Bekymrer meg litt over min datter på 20 mdr. Hun har aldri spist grønnsaker og poteter, nekter rett og slett uansett hvor sulten hun er. Hun får ellers variert mat og tran. Bør jeg gi henne kosttilskudd (i så fall hva?) eller er det annen mat som kan erstatte næringsinnholdet som er i grønnsakene? Takker for svar.

SVAR:
Hei! Grøt,frukt og brødmat kan være greit nok en periode.Men husk at suppe av poteter og grønnsaker kan også være greit å prøve ut.Bruk gjerne brød til å dyppe ved siden av.Mye frukt i tillegg vil gi nok næring til jenta deres. Ikke tving i henne mat hun ikke vil ha.Men la henne smake av deres mat om hun vil.Dette problemet dere nå har vil bedre seg, men det kan ta tid.Bland etter en tid litt frukt i den mosete middagen for å få bedre smak.D-vitamin er anbefalt for alle, som dere også gir.Dosen som er anbefalt er 5ml Tran eller 10 ml Sanasol eller Biovit.