Spørsmål til jordmor:
hei. jg har ei jente som er ca 1 mnd gammel. hun hadde en bilirubinverdi på 313 på sykehuset, så gikk d sakte tilbake. men hun er fortsatt gul, med en verdi på 245. har tatt nye prøver av stoffskiftet og konjugert bilirubin, disse prøvene var fine. legen mener dette er morsmelkbetinget..? kan du skrive litt om dette, hva må evt gjøres?

SVAR:
Mange barn,særlig de som er født for tidlig,utvikler gulsott de første levedagene. (Høy bilirubin).Det skyldes at når røde blodlegemer går til grunne,dannes det avfallsstoffer, som må skilles ut av kroppen.Dette skjer gjennom leveren, som særlig hos de for tidlig fødte er umoden de første levedagene. Senere har ikke leveren noen vanskeligheter med disse nedbrytningsproduktene. Blir gulsotten for sterk,"lysbehandles" barnet. Det vil si at huden bestråles med en lampe.Dette forandrer det gule fargestoffet,slik at kroppen klarer å skille det ut.Som regel er gulsotten borte før hjemreisen fra klinikken.