Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er gravid med termin i september. Var på ultralyd i forrige uke (18 u på vei). Hadde i uka før bittelitt blødninger. Under ul så legen at morkaka lå rett ved urinblæra og dette var årsaken til blødningene. Jeg skal til ny ul i august for å se om morkaka har flyttet seg. Om ikke må jeg ta keisersnitt. Legen var beroligende. Jeg vil gjerne vite litt mer om morkakas plassering og hva dette evt kan føre til. Er det dette de kaller forliggende morkake? Jeg har kjent noen små spark nesten daglig i den siste uka. Takk.

Svar:
Hei! Flott at du har kjent så mye spark, det er en god følelse. Så lenge legen har gjort deg beroliget så synes jeg at du skal beholde roen , og være trygg på at dette ordner seg. Jeg kan dessverre ikke si om morkaken din ligger helt foran ,uten å  ha fått en nærmere beskrivelse. Når man er i uke 18, og morkaken ligger litt langt nede, så vil de fleste morkaker "flytte" seg oppover. Det skjer som oftest naturlig når livmoren vokser. Skulle den mot formodning ikke gjøre det, så blir du antagelig forløst med keisersnitt. Dette ordner seg, lykke til. Spør igjen om du ikke er fornøyd med svaret.