Spørsmål til jordmor:
jeg er nå 11 uker på vei, og har de siste dagene hatt menstruasjonssmerter. Noen ganger murringer, mens andre ganger noe sterkere smerter. Er dette normalt? Litt bekymret her nå... Har ikke hatt noe tegn til blødning, og ved privat UL i uke 9 var alt helt fint både med hjerteaktivitet og størrelse. Jeg er i tillegg veldig kvalm, og hadde oppkast senest i dag. Trodde det var vanligere med menstruasjonssmerter tidligere, men jeg har ikke kjent noe av dette tidligere. Dette er mitt andre barn, og jeg kan ikke huske å ha hatt sånne smerter da. En annen ting jeg lurer på er om det er skadelig for den lille at mor går ned i vekt? Jeg har vært veldig plaget med kvalme og liten matlyst, så jeg har tatt av 2,5 kg nå. Håper du kan komm med noen beroligende ord, for jeg vil virkelig at dette skal gå bra!

Svar:
Kjære deg! Det er mange som har en del menstruasjonssmerter, særlig rundt uke 10-13/14. Dette mener vi kommer av at i denne delen av svangerskapet så "reiser " livmoren seg, og smertene kan komme av at livmorbåndene strekker seg. Når du er så kvalm og kaster opp så er det naturlig at du går ned i vekt. Det er viktg at du får i deg matvarer som er mye næring i, f.eks.energidrikker, og mye vann. Det pleier å stabilisere seg ved ca uke 13, men går du mye mer ned i vekt bør legen din vurdere andre tiltak. God bedring og lykke til videre. Det skal gå bra med deg.