Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er ei jente på 17 år som lurer på noe. Jeg får mensen hver 4 uke. Jeg får mensen slutten av mnd. sist jeg fikk mensen var i 23.06.09 også ble jeg ferdig 27.06. Men, etter en uke (04.07)fikk jeg mensen igjen, jeg vet ikke hvorfor, men det var ganske skremmende. det er første gangen det skjer. jeg blødde ikke rødt, men sånn brunt akti. hva tror du det kan være ? spm 2: Jeg får skikkelig mensen smerter dagen før jeg får mensen og samme dagen. jeg hørte at p-piller er bra for mensen smerter. er det sant?

SVAR:
Hei! Det er vanskelig å si med sikkerhet hva årsaken til din lille blødning en uke etter mensen kan være, men det høres helt ufarlig ut. Mørkt blod, betyr gammelt blod. Det kan komme ved eggløsning eller p.g.a. rester fra mensen. Det stemmer, at P-piller kan brukes for å lindre mens-smerter. Du kan oppsøke fastlegen din eller helsestasjon for ungdom for å få informasjon og anbefalinger. Hvilken behandling med smertestillende eller evt. hvilken P-pille som passer for deg vil da bli vurdert. Lykke til.