Spørsmål til jordmor:
jeg og mannen min ønsker oss et barn til men han har lenge gått på medisiner etter en ryggoperasjon bla Lyrica og Nobligan. har dette noe å si for å få et friskt barn? syns det er vanskelig å få klart svar hos lege ang dette.. får som oftest vite at det er greit så lenge det ikke er moren som bruker medisiner men vi tør ikke ta noen sjanser. hvor lenge må han gå uten medisiner for at sæden ikke skal være påvirket? håper du kan hjelpe :-)

Svar:
Du stiller et veldig klokt spørsmål, men jeg har ikke kunnskaper nok til å gi deg et skikkelig svar. Jeg har prøvd å undersøke litt, men har ennå ikke fått et svar som er godt nok. Man burde som lege til mannen din, kunne gi dere et skikkelig svar. Prøv å spørre igjen. Jeg skal undersøke mer og om jeg finner mer ut av det så tar jeg kontakt med deg igjen. Det er på en måte litt for lettvint å si at det ikke spiller noen rolle siden det er pappas sæd og ikke mammas egg det kommer an på. Vi vet fra forskning at man blir mer og mer klar over at pappas livsførsel også  er viktig når man skal prøve å bli gravide, og når vi ønsker å gjøre det vi kan for å få friske barn. Jeg ville gjort som du antyder å vente litt før dere starter med å prøve å lage et barn til. Dersom det er noen andre som leser siden vår så ville det vært bra om vi fikk noen tilbakemeldinger på dette.Vi høres.