Spørsmål til jordmor:
Hei! Sønnen min er snart 8 mnd og er veldig mammadalt.Han "truer" på meg veldig mye. Jeg syntes det er ganske slitsomt til tider. Er dette vanlig?

SVAR:
Hei! Det du forteller er en helt naturlig del av modningsprossesen.Barnet som før gikk smilende fra fang til fang, blir plutselig en morsk mammadalt.Trolig skyldes det at barnet har begynt å oppdage at verden er et stort og overveldene sted.Barnet leser av foreldrenes følelser for å få veiledning om hvordan de skal forholde seg til dette nye.Hvis barnet viser mye usikkerhet, kan det være fordi foreldrene utstråler utrygghet.Som oftest vil den såkalte 8-månedersangsten vise seg sterkest overfor fremmede.Skal dere ha barnevakt,er det best å la barnet være hos noen det er trygg på.Kanskje er det nok å overlate barnet til far,søsken eller besteforeldre i starten.Fortell barnet at du skal gå, men også at du kommer tilbake.Ta korte turer i starten.Lykke til.