Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg ser du anbefaller maltekstrakt i morsmelkerstatning for å få luft ut av "systemet". Jeg har to gutter på 5,5 uker og han ene har utrolig mye mageknip/luft i magen. Han raper greit etter måltid og han ligger mye på magen/brystet til pappaen og får prompet endel. Men, han har allikevel tydelige smerter. Han gråter ikke, men presser til han blir plommerød og han ynker seg masse! Jeg har masse melk så jeg pumper meg for å kunne blande ut biovit og d-vitamin til 2 måltider i døgnet. Kan jeg ha i litt maltekstrakt også? Hvor mye evn? Han får ca 60 ml morsmelk pr måltid (8 ganger pr døgn). Vi har prøvd minifom noe som endte i oppkast etter måltidene, så det har vi kuttet ut. Men, vi må jo prøve alt for gutten vår :o) Hilsen mor

SVAR:
Maltekstrakt hjelper mot hard mage.Mange barn med hard mage kan få luftproblemer.Malt er et naturprodukt og er ikke farlig å gi til barn. Morsmelken, som barn får skal ikke gi hard mage, men barn kan allikevel få luftsmerter.Kanskje din sønn svelger for mye luft?Maltekstrakten kan prøves ut,men det er ikke sikkert at malten gir effekt på ditt barn.Start evt. med et par teskjeer i morsmelken som du gir ved et måltid.Observer så om barnet har noe effekt av dette. Lykke til.