Spørsmål til jordmor:
Vår gutt på 4 og en halv måned er ikke kjempeglad i å ligge på magen. Når han ligger på magen legger han hendene ned langs siden å balanserer på en måte på magen. Han klarer å støtte seg opp på hendene, men han gjør sjelden dette da han heller legger armene ned langs siden... Er dette veldig unormalt, og har du eventuelt noe tips til hva vi kan gjøre for å unngå dette. Prøver å legge leker foran for at han skal gripe disse, men foreløpig hjelper det ikke...

SVAR:
Hei! Flott at dere har gutten deres på gulvet i mageleie når han er våken. Etter det du skriver, så virker det som han er sterk i magemusklene. Han er tidlig ute. Det er rett av dere å legge leker foran han, men legg leken så langt frem så han bare nesten når de. Da vil han strekke hendene frem for å prøve å nå lekene. Jeg har også god erfaring med barnespeil på hjul. Dette får dere kjøpt i lekebutikker. Lykke til.