Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor. Vi har fått tvilinger etter ivfbehandling. De begynner å bli store så nå tenker vi på å prøve å få et barn til, på vanlig vis. Grunnen til ivf er 2x xu, hvor en eggleder måtte fjernes og andre gangen ble egget fjernet, så jeg har en eggleder med arrvev igjen. Det tok lang tid å bli gravide igjen, så da valgte vi ivf. Men hvis jeg skjønte legene riktig den gangen så var det ikke noe i veien for at vi kunne bli gravid igjen, på vanlig vis. Men, kan jeg få sjekket dette på noe vis? Kan jeg få henvisning til sykehuset for å få sjekket egglederen jeg har igjen? Jeg har også en utfordring til og det er syklusen min. Mens ujevn.. (13.sept, 19.okt, 22.nov, 23.des, 4.feb, 2.mars). Når tror du ca vi kan håpe på eggløsning? Håper jeg har klart å gjøre med forstått.. På forhånd takk for hjelpen!

Svar:
Det burde gå helt bra å få en henvisning til gynekologisk poliklinikk. Der kan de nok sjekke om du har en aktiv eggleder, som dere vet så er det ikke bare det det kommer an på. Den henvisningen bør fastlegen din skrive. Ang. menssyklusen din så er den ikke påfallende ujevn, synes jeg. I hvert fall er oktober, november og desember ganske regelmessig. Det kan være en ide og prøve eggløsningstester, og "spare " på sæden! Lykke , lykke til,  Spør igjen om du trenger flere råd.