Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har ei jente som nettopp har blitt 6 mnd. Jeg har fullammet hele tiden, men begynte med maisgrøt og nå risgrøt da hun var 5,5 mnd. Da hadde kurven hennes hadde flatet ut litt, og hun virket og sulten. Hun hadde måneder med heftig kolikk, som roet seg 4-5 mnd alderen. Og endelig sover hun på natta, med et par nattmåltid. Men gir ei flaske MME på kvelder, da hun virker sulten etter amming på begge bryst. På dagen kan hun gråte og virke sulten, drikke intenst av puppen, for så og gråte og slippe taket. Det virker som hun ikke liker melka mi lengre. Har ikke endret noe i egen matveien, men jeg har brukt en nesespray for bihulene nå en periode. Kan den sette en vond smak på melka, så hun ikke vil ha den? Jeg opplyste til legen at jeg ammer, g prøver og ta den etter amming kveld, og morgen. Hvis jeg pumper meg og gir fra flaske, vil hun ikke ha det heller. Men blir hun tilbudt MME rett etterpå, så drikker hun det med fryd... Jeg har vært i en stresset periode etter kolikk og diverse. Merker det har blitt mindre melk, men hun gir seg selv om det ikke er tomt. Lurer også på om jeg kan jeg fortsette og gi risgrøt for 4mnd selv om hun er over 6mnd, da jeg har et lite lager.. El bør hun få den beregnet fra 6mnd nå. Jeg har startet litt med smaksprøver på middag, og lager dette selv. Ser anbefalinger om å starte med en matvare av gangen, så har noen dager gitt kun most potet blandet med morsmelk (noen ts). Og nå gir jeg gulrot med morsmelk noen dager. Men dette kan jo ta lang tid, og de ferdige middagsglassene er jo blandet med diverse grønnsaker og kjøtt. Er jeg for nøye, eller hvor fort kan jeg gå fram i tilvendingen? Vil helst ha minst mulig magevondt om igjen! Håper på svar!!

SVAR:
Jeg tror ikke jenta de ikke liker melken din, men den kommer nok ikke fort nok ut ved amming. Hun må da evt. i perioder jobbe litt mer for å få den ut. Jeg tror ikke sprayen setter smak på morsmelken. Om hun er bedagelig, så vil hun heller ha mme som lettere renner fra flasken og lettere rett i munnen hennes. Et tips er å prøve å gi litt mer mat på dagtid. Da vil hun bli mere mett, og ikke trenge så mye mat på kvelden. Hun vil da også kunne sove bedre på natten. Grøten du har igjen (til 4 mnd.) er bare å bruke opp. Om hun tåler middagsglassene så er det greit å gi disse også. De er lagd til hennes alder. Om du har pumpet deg litt på forhånd, kan litt mm i drikkegrøt før nye måltider helpe, slik at jenta di kan få bedre fordøyelse og mindre luftplager. Jeg håper noen av tipsene dette kan hjelpe. Lykke til.