Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er 24 uker på vei med nr 2. Jeg er tidligere konisert (4 år siden). På fredag var jeg på en liten fjelltur, bare 400 m.o.h., men jeg syntes det var tungt og ble ganske sliten. Etter turen fikk jeg noe jeg tror var kraftige kynnere (magen ble helt hard) pluss noen smertefulle ilinger nedover innsiden av det ene låret. Dette ga seg ganske raskt. Utpå kvelden kom det jeg trodde var en urinlekkasjen i forbindelse med et kraftig nys. Jeg syntes dog det var litt rart, fordi jeg ikke hadde noen trang til å tisse før nyset. Dagen etter kjentes magen fortsatt stram og hard ut, og jeg fikk en vedvarende smerte nederst på høyre side (like over skambenet). Utpå kvelden kom en ny lekkasje, og denne gangen tvilte jeg sterkt på at det kunne være urin, da jeg ikke hadde tissetrang og det var ikke i forbindelse med nys e.l. Det rant liksom bare plutselig. Det luktet ikke noe spesielt og hadde ingen farge. Smerten nederst på magen ga seg i løpet av lørdagsnatta, og siden har jeg ikke opplevd flere lekkasjer. Er litt bekymret, tror du det kan ha vært fostervann som lekket? Hvordan vet jeg om det er det?

Svar:
Du forklarer det som har skjedd veldig bra, men det er vanskelig for meg å si noe sikkert .Jeg synes at du bør oppsøke legen din eller ta kontakt direkte med sykehuset. Det er en enkel undersøkelse som blir foretatt for å finne ut om det er fostervann som lekker. Det er en positiv ting for at det ikke nødvendigvis er fostervann. Det er at du ikke føler at det lekker fortsatt. Det pleier vanligvis og fortsette å komme litt fostervann om det først har blitt et lite hull. Jeg anbefaler deg at du får det sjekket. Lykke til!