Spørsmål til jordmor:
hei. jeg er i uke 28, og var hos legen mandag 6/7-10, hadde blodprosent på 8,2 og blodtrykk på 95/40 og fikk vite at dette ikke var bra i det hele tatt. Fikk jerntabletter som jeg skal ta. Men har ikke fått ekstra time til sjekk, bør jeg ringe til legen og bestille ekstra time for sjekk? da jeg har blitt veldig mye dårligere etter jeg var hos legen!? Og hvordan skal jeg få opp blodtrykket igjen? Leste at blodtrykket stiger når blodprosenten blir fint igjen, stemmer det?

Svar:
Du bør få time hos legen din så snart som mulig. De vil da gi deg de rette rådene og sette igang tiltak for at du skal ha det bedre. Får du ikke time ganske fort vil jeg anbefale deg at du tar kontakt med fødeavdelingen der du skal føde. Får du ikke kontakt med noen så ta kontakt med meg igjen. Det er viktig at du drikker mye vann. Det hjelper så blodtrykket kan stige , og selvsagt må du ta jerntablettene hver dag. Helst 2 ganger om dagen. God bedring.