Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er en kvinne på 29år, som for en mnd siden fikk påvist en missed abortion i 12 uke. Jeg ønsker å bli raskt gravid igjen, men lurer på en ting. Jeg og mannen min skal på cruise i middelhavet i neste uke. Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til i forhold til kostholdet? Da tenker jeg spesielt i forhold til faren for å bli smittet av ulike bakterier eks. listeria. Om jeg skulle bli smittet, vil da det kommende fosteret kunne bli skadet? Hvor lang tid tar det før embryoet får næring fra moren? Uker? Håper du kan svare meg! På forhånd takk:)

Svar:
Hei! Det vil nok gå bra om det er slik at du er gravid nå. Du bør selvsagt ta noen hensyn, både når det gjelder kosthold og alkohol.Da anbefaler jeg deg å lese litt om "kost til gravide" som du nok finner mye om på nettet. Det er ganske mye å skrive, men dersom du ikke finner skal jeg  ta den tiden. Fosteret kan bli skadet, men det skal nok mer til enn det vi tror, men siden ikke vi er sikker på hvor mye skal til , ønsker vi å anbefale " null toleransegrense". Etter ca 7 dager fester embryoet seg til livmorveggen og får næring via mor helt til det er ferdig vokst etter 40 uker.Det beste er om dere ventet med å bli gravide til etter ferien. Det er lurt å ha en til to menstruasjoner før man prøver igjen. Både for at såret i livmoren skal gro, og at du har en dato og regne termin utifra.Lykke til!