Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er 28 uker på vei, og har for første gang i mitt liv fått en kjønnsvorte. Jeg har vært i et fast forhold i 10 år, og har to barn fra før. Hva kommer dette av? Var hos fastlegen i dag, og hun visste ikke så mye om det. Begynte å prate om seksuell overførbar sykdom.. Må man ta keisersnitt dersom man har en kjønnsvorte? Har hørt det kan smitte over på babyen? Synes dette er skikkelig trist siden alt annet har gått så fint.

Svar:
For det første så er det ingen grunn for at du skalta keisersnitt om det er så at du har fått condylomer. Det er ved Herpes II i utbrudd at man noen ganger må foreta et keisersnitt. Ikke med condylomer.
Condylomer kan vokse raskt under graviditet, og det er sjelden de blir behandlet under graviditet fordi de går tilbake etter fødselen. De er ikke til skade for fosteret.
Av condylomer finnes flere typer, men som oftest på dette stedet er det små, ofte blomkålformede, vorter. De er hvite, godartede utvekster på hud og/ eller kjønnsslimhinner, eller i analområdet. Condylomer er en virusinfeksjon og forårsakes av humane papillomviruser (HPV). Dette er i prinsippet samme virus som forårsaker vorter på hender, men av en annen undertype
Diagnosen er lett å stille.
Vi regner condylomer som en virussykdom som spres hovedsakelig via kjønnslig omgang.
Det finnes ulike typer kjønnsvorter. Noen er lette å se og har en relativt kort inkubasjonstid (tid fra smitte til utbrudd), mens andre kan gjemme seg for eksempel i cervicalkanalen (i livmorhalsen) hos en seksualpartner.
Prøv å ta det med ro. Det er ikke sikkert at det er en condylom du har fått. Trist å høre at en lege ikke kan gi deg bedre informasjon. Dersom du trenger mer opplysninger så spør igjen. Kos deg videre i sv. sk., prøv å glemme vorten. Er den stor kan man prøve å "fryse" den bort eller skjære den vekk, sjelden et problem.Dette takler du bra!