Spørsmål til jordmor:
Lurer på hva som blir gjort med magemusklene under et keisersnitt. Min snart 2 mnd gamle sønn ble tatt med akutt keisersnitt. før fødselen var jeg aktiv i idrett hvor kjernemusklaturen ble mye brukt. har hørt at man skal vente 12 uker før aktiv magetrening etter keisersnitt. hvorfor så lang tid? og hvor viktig er det å vente så lenge?

Svar:
Fra dag en kan man gjøre magemuskler, i form av å trekke magen inn- som om man tar på seg en trang bukse, altså "suge navlen inn mot ryggen". Dette er en øvelse som trener de tversgående magemusklene og strammer opp, uten å være skadelig for en nyoperert mage. Det andre tipset er å kjøpe et bredt elastisk belte hos bandasjist og bruke noen timer om dagen. Det motvirker tyngdekraften litt i starten når "alt henger". Muskulaturen i magen din er skåret over og sydd sammen igjen. Det er derfor svært viktig at magemusklene får gro skikkelig sammen før du belaster magemusklene mye. Jeg har lært at man kan starte igjen etter 6 uker med skikkelig trening av magemusklene. Lytt til kroppen din, allikevel. Dersom noe trening gir deg smerter så bør du avstå fra det inntil videre. Lykke til!