SPØRSMÅL:
Må man virkelig holde seg helt unna spekemat gjennom hele graviditeten?
Mange lurer på hvilket kosthold som er best under graviditeten. Jordmor Ågot Takle svarer.

SVAR:
Matportalen gir informasjon om mat og helse fra offentlige myndigheter.
De skriver: I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.
Serranoskinke, parmaskinke, salami, fårepølse, fenalår og morrpølse er eksempler på spekemat du som gravid må styre unna. Unntaket er om det er skikkelig varmebehandlet først.
Andre matvarer du bør unngå
Både spekemat, gravet kjøtt og tartar er rått kjøtt og bør unngås av gravide.
I tillegg skal du holde deg unna hvalkjøtt, selkjøtt, reinsdyrkjøtt fra enkelte områder, ferskvannsfisk over 25 cm eller 1 kg, fiskelever, krabbeinnmat (det hvite kjøttet i klør og skallhus er ok), hai, sverdfisk, skate, fersk tunfisk (tunfisk på boks man trygt spises fordi man bruker små tunfisk som ikke er forurenset), måkeegg og sopp fra bestemte områder, upasteurisert melk (sjeldent i Norge) og ost av upasteurisert melk.
Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster (for eksempel brie og camembert) og muggoster (for eksempel gorgonzola), så derfør bør du også unngå disse.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM