SPØRSMÅL:
Hei, jeg er ei jente på 23 år og jeg har en datter på 4 år. For 3 år ca. satte jeg inn kopperspiral som prevensjon. Nå i de siste mnd. har menstruasjonen vært litt "rar" for ca. tre mnd. var den 5-6 dager forsinket, den neste var til normal tid, og den jeg hadde nå sist kom bare 15 dager etter sist mens. Jeg venter en ny periode i slutten av denne mnd.
Den siste mnd. har lunta mi vært utrolig kort, jeg er sliten ofte, jeg kan sove til langt på dag og fortsatt trøtt. Jeg reagerer på ligger jeg vanligvis ikke bryr meg noe om, Jeg er lett å røre og jeg har masse luft i magen..
Er det mulig jeg har blitt gravid med spiral? Eller har jeg mistet den? Hva bør jeg gjøre? Får jeg eventuelt utslag på graviditetstest om jeg evt er gravid med spiral? Og gir spiralen noe "forstyrrelser"?

SVAR:
Hei,
Den eneste måten du kan finne ut av dette er først at du må ta en graviditetstest.(Den vil slå ut om du har blitt gravid med spiral.) Menstruasjoner kan være uregelmessige iblant uten at det trenger å bety noe. Om du er blitt gravid så må du få en legetime. Legen din vil da antagelig bestille en time til en gynekolog for deg. Da vil de vurdere hvor spiralen sitter i livmoren din, og enten fjerne den eller la den sitte til du har født.
Lykke til.
Jeg er her om du trenger meg.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM