Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har ei datter på 3 måneder. Hun er født 3 uker for tidlig og med lav fødselsvekst (45 cm og 2345 g). Nå er hun en blid jente som vokser og legger godt på seg (63 cm og 6000g). Siden hun hadde lav fødselsvekt, måtte hun få jern. Vi begynte med jern da hun var 4 uker gammel, men siden hun hadde veldig hard mage, sa barnelegen at vi kunne kutte ut jern. Nå har vi sjekket hennes blodprosent som er 10,1. Fastlegen sa at det ikke er noen krise, men vi vil likevel begynne å gi henne jern igjen. Siden jeg ikke har nok melk, må hun få mme som tillegg etter hver måltid. Jeg lurer på om jeg kan ha 1 ml jern i mme eller det er bedre å gi henne bare jern? Og det er også en ting til jeg lurer på. Siden hun begynte med mme da hun var 7 uker gammel, har jeg gitt henne en halv ts malt i flaska på morgenen og kvelden. Hun har ikke hard mage og har regelmessig avføring. Er det greit å fortsette med malt eller det kan evt være skadelig hvis den brukes lenge? Til slutt vil jeg bare takke for en veldig flott side. Her har jeg funnet svar på mange ting jeg har lurt på.

SVAR:
Hei! Malt kan du gis forebyggende og behandlende, men ta gjerne pauser fra malten om magen til barnet fungerer greit. Malt er et naturprodukt og er ikke farlig å gi. Så var det til spørsmålet om jern inntak: Morsmelkerstatningen du gir er også tilsatt jern og er derfor også en god jernkilde. Det viktigste er at barnet får i seg jernet som er forordnet av lege. Klarer du å gi barnet jernet direkte er dette det beste, men blir det vanskelig, er det bedre å blande dette, enn ikke å få i barnet jern i det hele tatt. Opptaket av jern fremmes av vitamin C. Mitt råd er derfor å gi litt nypeekstrakt i vann som drikke om barnet vil ha dette. Takk for oppmuntring.