Spørsmål til jordmor:
Hvor lang tid trenger en jeksel på å bryte seg igjennom egentlig? Jeg ser at datteren min på 11 mnd har en hvit klump oppe,hun har hatt det ihvertfall 1 uke nå. Hadde feber for ei uke siden, og har vært småirritert siden. Våkner etter kort tid når hun tar duppene på dagtid (ligger da i vogn), og bare hylskriker. Klarer ikke å finne ut hvorfor, men lurer på om det blir vondere av at hun må ligge på rygg og sove. På natta sover hun godt, men da sover hun på magen. Har prøvd å legge henne i senga på dagtid også, men da protesterer hun. Gammel vane, vond å vende....Men hun blir jo overtrøtt stakkar, av aldri å få sove ut tida si. Er det normalt at tannframbrudd kan pågå over lang tid?

SVAR:
Tannfrembrudd varierer fra barn til barn.Men det kan vare lenge.Gommene er ofte hovene og litt røde med hvite klomper, slik du beskriver.Vi har erfaring med, at tenner som er på vei, ofte kommer sammen med litt feber.Barna kan bli urolige i perioder p.g.a. smerte i munnen. La barnet bite på ting.Det finnes f.eks. biteringer på markedet. Kaldt vann på flaske kan også være lindrende.Lite søvn p.g.a. ttenner som er på gang,gjør også barn urolige.Første tann kan barn få fra før fødselen til 18 måneder.Alt dette er normalt.Det er ikke uvanelig at tennene kommer i rykk og napp.Men barna må ikke være plaget hver gang det kommer en tann.Lykke til.