Spørsmål til jordmor:
Er ikke gravid, men har en sønn på 11 mnd og har jo såklart lyst han skal bli storebror om ikke så alt for lenge. Fødselen var sånn en førstegangsfødsel skal være - etter boka så og si, men det var utrolig vondt! Jeg slet i lange tider etterpå, psykisk. Måtte ha samtale med jm for de gikk utrolig innpå meg. Jeg elsket sønnen min fra første stund og hadde ingen problemer sånn sett, var bare at jeg ikke klarte å få fødselen ut av hodet, klarte ikke gå på do for det forbandt jeg med fødsel. Det har kommet seg nå, men jeg ser fremdeles på en fødsel som et fjell som ruver over alt! Jeg er livredd for å føde, men vil heller ikke ha KS da jeg vil ha ungene på brystet med en gang - finnes jo ikke bedre følelese i verden!!!:) Noen har sagt til meg at det går lettere med nr 2, siden det allerede har passert en, stemmer det? Dette innlegget kunne blitt en roman, men jeg skal gi meg nå:) Finnes det noe sted jeg kan få hjelp med dette? Jeg er så utrolig redd!

Svar:
Kjære deg! Du er kjempeflink til å sette ord på det du opplever. Det er en reell frykt du beskriver, men dette kan du få hjelp for. Du sier at du en stund etter fødselen med sønnen deres hadde samtale med jordmor. Kan det være en hjelp for deg å snakke med henne igjen, dersom du følte at det hjalp deg? Vi har erfaring med at det pleier å gå lettere med barn nr.2. Om det hjelper deg å tenke på det så er det bra, men jeg synes det er viktig at du skal få en samtale om dette med noen som er profesjonelle.De finnes. Send meg en ny mail med mailadressen din( den er det bare jeg som ser) så kan vi ta en "samtale". Da kan jeg finne ut hvor det er hjelp til deg  i din nærhet av der du bor.