Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en datter på 14 måneder som er fremdeles skeptisk for fremmende.(hun ble redd fremmende folk fra 8 mån.) Vi har vært noen ganger hos lege og hos helsesøster og hun blir helt hysterisk når noen vil ta på henne eller komme nært og snakke. Hun skriker hysterisk og gråter utrøstelig og gjør det umulig å utføre helsekontroll( hjertet, lungene, ørene osv...) Sist vi var på kontroll så var det helt ekstremt så vi måtte gå hjem uten å få sjekket hennes helse. Hun var rolig og avslappet før kontroll og med det samme vi gikk ut av rommet så ble hun rolig og snill som vanlig. Hun er ganske snill og rolig med kjente folk. Er dette normalt eller burde frykten gå over nå? Hvordan skal vi gå med henne på kontroll eller til lege hvis hun blir syk? Har du noen råd/tips? På forhånd tak!

SVAR:
Det er ikke uvanlig at barn på denne alderen er skeptiske på fremmede, over så lang tid slik dere opplever.Det vil gå over.Kontrollen på helsestasjonen kan gjøres tryggere om du tar dette opp med helsesøster, som kanskje kan ta undersøkelsen på lekerommet eller vente noen måneder til hun er litt mindre skeptisk.Om det er sprøyter som skal settes, kan disse utsettes litt uten problemer.Om hun er syk, så vil en lege klare å undersøke henne uansett skrik,om nødvendig.Ikke tving barnet til noe, men besøk evt. helsestasjonen uten noen kontroll bare for å se på lekene i ro.Kanskje hun kan få en positiv opplevelse uten undersøkelse?!Ta tiden til hjelp.Lykke til.