Spørsmål til jordmor:
Hei! jeg er en jente på 19år, som ønsker barn med min samboer rundt juli 2012. Hvor lang tid i forveien bør jeg slutte på p-pillene mine som jeg snart har gått på i 4år? og skal jeg dra til en gynekolog før jeg gjør det, for å sjekke at alt er greit?

Svar:
Ganske vanskelig å gi deg et svar som du blir helt fornøyd med. Det fordi det kan ta flere måneder etter at du slutter med p- pillene til du blir gravid, eller du kan være blant dem som blir gravid fort. Det jeg anbefaler er at du i løpet av våren-11 slutter med p-pillene. Da vil du etterhvert få en normal syklus med normale blødninger. I den perioden bør dere selvsagt bruke kondom eller annen ikke "hormonell prevensjon" dersom det ikke skal bli tull i planleggingen deres! Får du da normale menstruasjoner i løpet av 3 mnd, er det ikke noen grunn for at du trenger å oppsøke en gynekolog. Lykke til med alt !