Spørsmål til jordmor:
hei, jeg er en jente på 20 år som er gravid i 19 uke. er veldig redd for fødselen, både mor å søster har hatt keisersnitt pga. at de har hatt for smalt bekken. er dette arvelig? vil helst føde normalt, men har liksom alltid sitt for meg keisersnitt som normalt siden alle rundt meg har tatt det, har selv komt til verden ved keisersnitt. er veldig redd for at jeg rett og slett er for liten. er ca.1.60 høøy og 50 kilo. har det noe å si? å hvor store er smertene egentli ved en normal fødsel, hører fra venner at det er så vondt som alle påstår.

Svar:
Hei! Jeg skjønner at du tenker på dette siden alle rundt deg ikke har klart å føde vaginalt. Det er i utgangspunktet ikke noen grunn for at det må skje med deg. Det som ville vært bra for deg var at du fikk en samtale med en lege/ jordmor på det sykehuset som du skal føde på. Det vil nok hjelpe deg slik at du ikke skal være nødt til å gru deg. En henvisning til sykehuset kan din jordmor ordne for deg. Lykke til, dette ordner seg. Spør igjen om det er noe annet.