Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er en ganske hysterisk mor som bekymrer meg for det meste, og da er det like greit å spørre enn å gå rundt og engste seg... Hvor mye tåler egentlig et spedbarn? Jeg har en nydelig og utrolig snill sønn på fem uker, han har en eldre søster på fire år (som også er helt fantastisk selvfølgelig;-)). Hun er eksepsjonelt flink med lillebror, men var uheldig i dag og falt over han slik at han fikk et solid trykk på bryst/hals. Jeg er selvfølgelig livredd for om det kan skade ham? Innvendig? Han skrek bare såvidt. Vi er jo veldig forsiktige, men noen ganger kan jo sånne ting skje når eldre søsken er med i bildet. Jeg har ikke 100% kontroll hele tida... :-( Håper på svar, jeg driver mannen min til vannvidd med engstelsen min... :-) På forhånd takk!

SVAR:
Flott at du tar opp dette emnet. Barn tåler mer enn vi tror.Men det betyr ikke at vi skal utsette de for unødvendige farer. De har vært igjennom en fødsel og det er jo en anstrengelse  som er stor,og som de tåler. Barn som har søsken,som holder de og tar i de litt kraftigere enn andre, lærer seg til å tåle mye. Så lenge dere snakker med søsken og følger med på evt. smerte ved hånteringen av den lille, går nok dette greit. Jeg mener du kan ta det med ro og nyte samspillet med barna dine. Ligg gjerne mye på gulvet og lek med de begge. Da vil ikke løftene ikke bli så store/høye. Forklar at det er forskjell på lille bror og en dukke! Flott er det at den lille "sier i fra" med gråt, det vil han nok fortsette med.Lykke til.