Spørsmål til jordmor:
Har en jente på snart syv uker, som vi nettopp har fått vite har en medfødt hoftefeil, og har startet behandling med frejkas pute. Skulle bare på en kontroll da dette ble oppdaget, fikk derfor ikke spørt om ting som jeg nå lurer på... Og informasjonen på sykehuset var heller dårlig. Har fått beskjed om at hun skal ha på puten til hun er fire og en halv mnd gammel. Har vært inne på en del forum hvor andre har delt sine erfaringer, der noen har fått av puten etter 6 uker et par mnd ol., etter diverse kontroller. Vi har derimot ikke fått mer enn en på kontroll, som ikke er før i slutten av november... Da vi var på ultralyd sa legen at det kunne gå seg til av seg selv, men at de anbefalte behandling. Burde vi ikke fått kontroll i mellomtiden? Vet at behandlingen ikke skal være smertefull, men jenta vår er tydelig utilpass og MYE mer grinete enn før. Så dersom behandlingstiden kunne vært nedkortet hadde det vært til stor glede både for mor og barn :) En annen ting er at dersom hun blir bredere i beinstillingen, får hun ikke plass i bilsetet. Har vi rett på utlån fra hjelpemiddelsentralen?

SVAR:
Hei! Flott at du tar opp dette emnet. Alle barn undersøkes for hoftedysplasi både rett etter fødselen og ved senere helsekontroller. Undersøkelsen foregår som dere har erfart, ved at legen presser hoften for å se om den glir ut av ledd, og undersøker hudfoldene rundt seteballene. Er legen i tvil, skal barnet henvises til spesialist som kan utrede hoften videre, bl.a. ved hjelp av ultralyd. Ved påvist hoftedysplasi må barnet ligge i en skinne eller en dertil egnet pute (Frejkas pute) i flere måneder. Barnet kan bli utilpass fordi barnet blir hindret i noe bevegelse. Hensikten med dette er å holde lårbenet i ro i hofteskålen, slik at skålen kan innrette seg etter benet. Ca. 15 av 1000 har ustabile hofter ved fødselen.I løpet av de første 2 månedene vil 90% spondat bli stabile og utvikle seg til normale hofteledd. Problemet ved fødselen er derfor å identifisere og behandle de 10 % som vil bli patologiske. Dette er i dag umulig selv med nøyaktig klinisk- og ultralyd undersøkelse. Siden tidlig behandling er viktig og behandlingen er relativt lite belastende for barn og foreldre, blir ca.10 ganger så mange behandlet som strengt tatt er nødvendig. Når det gjelder bilsete kan man gå opp i størrelse, slik at det blir bredt nok. Men da må god fast polstring til. Bagvogn med nett kan brukes, men er ikke anbefalt, fordi barnet ikke er festet godt nok. Boxette kan prøves ut. Men mange foreldre par har god erfaring med å bruke MaxiCosi, med evt. å støtte opp litt under ryggen med et teppe eller håndkle. Håper dette ble litt klarere for dere. Ta evt. kontakt med barnefysioterapeuten som er tilknyttet helsestasjonen dere hører til, for samtale og veiledning.