Spørsmål til jordmor:
Jeg er syv uker på vei. Forrige gang jeg var gravid hadde jeg veldig rask hjerterytme mot slutten av graviditeten, men denne gangen syns jeg at jeg opplever det samme allerede nå. Hjertet slår periodevis som om jeg er veldig stressa. Er dette normalt eller er det noe jeg burde sjekke?

Svar:
Det trenger ikke å være noe galt, men om du er engstelig så ta en prat med legen din. Graviditet medfører store endringer i blodsirkulasjonen. Endringene består i økt blodvolum, raskere hjertefrekvens (puls), mer blod pumpes ut av hjertet per minutt og motstanden i kroppens mindre blodårer er lavere. Halvveis i graviditeten pumper hjertet ut 30-50% mer blod i kretsløpet enn før graviditeten. Blodtrykket går ned 5-10 mm Hg frem mot midtre del av graviditeten, men øker så gradvis til verdiene før graviditeten. Disse sirkulatoriske endringene skaper en reservekapasitet som er nødvendig for å sikre næring og oksygen både til mor og foster i hvile og under aktivitet.