Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg lurte på om du hadde noen tips for å hindre såre brystvorter. Altså noe jeg kan gjøre nå, før fødselen. Jeg er i uke 39. Har hørt at det kan hjelpe å herde brystvortene ved å gni på de med håndkle etter dusjen. (Har gjort dette, men det svir endel. Spesielt svir det når jeg smører inn med body lotion etterpå). Ellers har jeg hørt at det hjelper å gni/rulle litt på brystvortene, dra litt i de. Når jeg har gjort dette kommer de flytende væske ut. (Dette er vel råmelk? - Kommer flekker av dette i bhen også selv om jeg ikke rører brystene). Er dette noe jeg kan fortsette med? Har lest at å gni på brystene i slutten av svangerskapet kan sette i gang fødselen? Takk for flott side!!

Svar:
Det finnes mange forskjellige råd for herding av brystvortene. Noen er vonde som du sier og om man drar for mye i de kan fødselen starte. Det beste råd er å ikke gjøre noe annet enn å bruke en god støttende bh. Kjøp inn ullkluter som du har til innlegg i bh'en din. Disse skal du ha rett på huden. Kjøp en salve som heter Purelan som du har til å smøre brystvortene dine med etterpå du har ammet. Det aller viktigste for å unngå å få såre brystvorter er å få en god ammeteknikk. Personalet på fødeavdelingen har masse kunnskaper om amming. Bruk de når du har født. Spør igjen om du skulle få problemer så kan vi snakkes. Lykke til med alt; fødsel og amming. Tenk positivt så går det meste bra !