Spørsmål til jordmor:
jeg venter min første i begynelsen av januar og begynner nå å grue meg veldig desverre. jeg har et par spørsmål som sikkert er litt dumme men som jeg lurer veldig på så håper på svar. jeg har en veldig sterk fobi for spøyter å stikk har vært i terapi for dette men føler ikke at det har hjulpet noe, Må alle ha drypp når de føder?Og må man ta blodprøve og ligge med sånn nål i hånden under fødsel?har hørt at veldig mange får klyster men hva er egentlig dette?

Svar:
Ingen av spørsmålene som du stiller er dumme.Jeg kan gi deg noen av de svarene som du spør om, men jeg synes også det er viktig at du får en time med en jordmor på den fødeavdelingen som du skal føde på. Da vil du få vite noe om de rutinene som de har. Du kan da være trygg på at det blir fulgt opp slik dere har avtalt.Det vil som oftest utifra den samtalen bli skrevet et "ønskebrev" som du og barnefar skriver under på sammen.Det finnes gode løsninger slik at du ikke skal være redd. Det er ikke alle som får drypp under fødsel, heller et mindretall får det. Du må få forklaring på dette. Klyster blir tibudt de fleste kvinner i fødsel, fordi det er hensiktsmessig at tarmen din er tom for avføring, og det vil gi bedre plass for barnet når det kommer ut. Dersom du ikke får til en samtale på sykehuset så skriv en mail til meg så kan vi ha nærmere kontakt. Skriv opp mail adressen din ( den er det bare jeg som ser), så tar jeg kontakt med deg igjen. Lykke til!