Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har mistet utrolig mye hår etter at jeg fikk barna. Stemmer det at det skyldes amming? Jeg har blitt betydelig tynnere i håret etter fødselen.. Har du evn noen råd som kan bremse hårtapet litt? HVis det skyldes amming så er det uansett uaktuelt å slutte med ammingen!! Hilsen snart hårløs..

SVAR:
Dette med hårtap er det mange mødre som opplever etter en fødsel. Det er hormonforandringer som er med på denne prosessen. Noen får mindre hår og andre kan få mere hår og evt. krøller en tid etter fødselen. Rådene er nok best å få av en frisør.Noen mener det er lurt ikke å bruke så mye balsam i håret og ikke vaske håret så ofte. Ammingen alene er ikke årsaken til hårtapet. Det bør ikke være grunn til å slutte å amme, mener nå jeg. Håper håravfallet gir seg snart. Pass på å spise sundt og evt. ta vitaminer. Gå evt. til fastlegen din og test ut om du mangler vitaminer, om du er usikker på helsen din. Lykke til.