Spørsmål til jordmor:
Hei! Ej har en gutt på 11 mnd. Er stortsett alene med han, fordi faren jobber på sjøen. Han sov lenge natten gjennom, men siden 1 uke har han begynt å sove urolig og begynner å skrike, men når ej tar han opp blir han bare mer sint og kaster sej backover og sparker og presser sej vekk. Prøver å roe han ned med vugging, kos, og av og til sang... Prøver om han vil ha vatn, men det vil han heller ikkje ha. skifter bleier, fordi ej trur at det kansje er en promp som ligge der som irriterer han. massere magen... prøver virkelig alt. Har til og med kjøpt sånn bedøvelsesmiddel til munden has. fordi det kan jo være tenner... selv om han ikkje har hatt sånne problemer før. Når ej legge han ned igjen skriker han fortsatt, blir ildsinte... til han ligger og søver igjen. Ej vet ikkje ha ej skal gjøre. han er sånn ofte på dagtid med, må si i tillegg at han sover 2-3 ganger på dagen. Vår rutine: våkner ca. 06:30-07:00 frokost ca. 07:30 mellommåltid ca 09:30 lunch kl.12, då søv han 1-1 1/2 timer. ( av og til trenger han en liten dub i 10 tida ca 1/2 time ) mellommåltid i 14:00 tida. så er han våken til 17:00 ( 16:30 er middag ) då søver han en 3/4 . deretter kl. 18:00 er det barnetv til ca. kl 19:00 ( det betyr Tv en står på, men han er ikkje alltid like interessert:) 19:00 kveldsmat, 19:30 bade, 19:50 lese, synge roe han ned med vuggene bevegelse, han koser sej mye der:) 20:00 leggetid.. han klager litt etter ej lagt na men etter 3 min. sover han. men så våkner han igjen i 21:30 tida og skrike.. åso litt i 02:00 tida fra då av sover han til 06:30 igjen... Ej vet ikkje mer hva ej gjøre galt. Håper du har et god svar for mej. mvh Camilla

SVAR:
Jeg forstår at dette med søvn kan være strevsomt, og spesielt når du som mor er mye alene. Her skal du få noen tips som du kan prøve ut. Ta ikke barnet opp når det først er lagt.Når barnet protesterer/gråter,kan man eventuelt gå inn til det etter 5-10 minutter.Legg barnet ned i sengen og si med rolig stemme: " det er natt, du må sove nå."  Gi gjerne vann. Noen barn gråter mer av å se foreldrene sine, man bør da sørge for å observere barnet av og til uten at barnet ser foreldrene, om dere klarer det. Ta tiden på evt. gråt, før barnet sovner.Det kan virke mye lenger enn det i virkeligheten er. Prøv også forskyve dagsøvn til tidligere på dagen. Helst ikke dagsøvn etter kl.15-17, noen må vekke barnet for å unngå dette. Man må regne med noen slitsomme kvelder, men det er vel verdt strevet. Flott å ha et fast rituale og en regelmessig sengetid. Bruk evt. nattlys og åpen dør til soverommet, slik at barnet forstår at noen er i nærheten. Gjør gjerne forskjell på dag- og nattesøvn. Lykke til.