Spørsmål til jordmor:
Hei, har en datter på 16,5mnd. Noen ganger har hun avføring som er grønn-svart. Noen ganger slimete, men da ikke disse fargene. Hva er årsaken til dette? hva kan hun da ha spist? Vet at babyer som ammes kan ha avøring i "alle" farger og varianter + hyppighet, men trodde det ikke var så normalt hos litt større? Hun er stort sett blid og fornøyd + følger når kurven sin, selvom hun ikke er veldig stor. Det virker også som hun får vondt i magen/blir urolig på natten etter å ha spist risengrynsgrøt på H-melk, men reagerer ikke på melk ellers. Takk for flotte sider:-)

SVAR:
Det er vanskelig å si med sikkerhet årsaken til det du beskriver.Men det er ikke unormale variasjoner. Tenner kan være på gang og forandre farge og konsistensen på avføringen. Frukt og grønnsaker som fordøyes kan også gjøre at maten går lettere igjennom tarmen og gallesaften vil da gjøre avføringen grønnere. Om hun samtidig får mye luft i tarmen, kan dette gjøre at hun presser og har litt vondt. Prøv å gi litt ekstra med vann en periode,for å se om dette kan rense og hjelpe henne litt med plagene.