SPØRSMÅL:
Jeg er 12 uker på vei med barn nr. 3.
Var på første kontroll i går og hadde blodtrykk på 173/100. (Målte 4 ganger). Fikk derfor på meg en døgn måler, og da var blodtrykket oppe i 225/117 ved et par anledninger. Jeg brukte dagen i går til å ligge i ro og slappe av i håp om at det skulle hjelpe.
Legen sa at resultatene fra døgnmåling en var altfor høye og henviste meg videre til sykehuset for medisiner/ behandling/ oppfølging.
Blodtrykket har vært høyt fra tidlig av i de andre to svangerskapene også, men har da ligget stabilt på ca. 145/95 slik at jeg ikke har trengt medisiner. Kun hyppigere kontroller. Var da sykemeldt. Delvis og fullt.
Jeg er sykemeldt ut denne uka. Venter på innkalling fra sykehuset. Jeg har en arbeidsplass som er preget av en del stress. Kan og bør jeg jobbe fullt med så høyt blodtrykk, og er dette farlig?
Normalt blodtrykk for meg når jeg ikke er gravid ligger på 130/70.
Det er noe som skjer med meg når jeg er gravid som får blodtrykket til å plutselig øke kraftig? Hvorfor skjer dette?
Hilsen Rådvill

SVAR:
Kjære deg,
Det er godt å vite at du blir godt ivaretatt.
For deg så er antagelig utvikling av høyt blodtrykk i svangerskapet en arvelig belastning. Vi ser det hos enkelte kvinner. Jeg kan dessverre ikke nok om dette. Legen din på sykehuset vil nok forklare deg det bedre enn jeg kan.
Skriv opp spørsmålene dine, og ta de opp med legen når du har time. Her kan det være viktig med riktige medisiner, det vil nok legene på sykehuset ta seg av. De er eksperter på dette.
De vil nok også gi deg gode råd ang. jobb eller ikke, og hvordan du får et best mulig svangerskap. Ta vare på deg selv, og det er lurt å ta livet med ro i din tilstand.
Lykke til.
Jeg er her for deg om du trenger det.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM