Spørsmål til jordmor:
Ved bestilling av time til svangerskapskontroll fikk jeg beskjed om at første kontroll ikke var nødvendig før i uke 15. Er det del av de nye retningslinjene? Har en datter på ett år som det nødvendigvis må løftes/bæres en god del i løpet av dagen, er dette skadelig tidlig i svangerskapet(ca 11 uker på vei)? Dersom man har hatt en ma hvor lenge vil man da kunne teste positivt på hjemmetester?

Svar:
Hei! Ja, dette er en del av de nye retningslinjene. Det er vanligvis ikke noe problem å få time før. Si at du har en del ting som bekymrer deg. Det er naturligvis ikke lett å la være å løfte når du har en ett-åring, det må bare gå bra, og kroppen din/svangerskapet ditt tåler det når det er et friskt foster. Det går mer på om DU tåler det uten at du får ubehag. Så du får prøve å tenke over de situasjonen du kan la være å løfte henne i , men ikke lett. Ang. hjemmetest og ma, så er nok ikke det noe standar svar , men det vi sier er at det kan ta noen uker etter aborten før den blir negativ pga at vi kan ha hcg produksjon en stund etter.