Spørsmål til jordmor:
Hei.. jeg er en jente på 28år.. har så fryktelig lyst på barn,er i stabilt forhold på 7året..i -05 ble jeg gravid,men spontanaborterte i uke 14. mitt problem er,jeg er så redd for å bli gravid,at jeg skal dø under fødselen pga morkaken løsner,eller dø av svangerskapsforgiftning..eller at jeg skal dø etter fødselen pga en blodpropp i lungene..dette tar vekk ALL glede med tanke på å bli mamma.. men jeg vil ikke leve et liv uten barn:( Jeg sliter med angst i dagliglivet og har ikke hatt det noe greit i livet..jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre.. i tillegg er jeg overvektig.. noe som også kan gjøre det farlig å føde har jeg hørt:( jeg er 40kg overvektig.. 174cm høy.. så har jeg rhesus minus blod.. kan det være farligere enn pluss? hilsen fortvila jente som er "babysyk" ps. må bare få sagt at under min første graviditet der jeg aborterte,var jeg veldig engstelig fra dag 1 om at jeg skulle dø under fødselen.. og om at barnet skulle klemme kroppen min innvendig.. huff føler meg helt teit jeg:(

Svar:
Du er ikke teit! Du trenger bare noen å snakke med. Det bør være noen som er profesjonelle. Dersom du ønsker det kan jeg ta en prat med deg, og formidle deg til en profesjonell person som er i din nærhet. Det er ikke farlig å ha en rhesus minus i dag i 2009.Dette har vi i dag kontroll på. Det er evt. ditt neste foster som kan bli sykt, men det skjer ikke i dag om man følger de svangerskapskontrollene som er anbefalt av Helsedirektoratet. Dersom du vil ha mer kontakt med meg så send meg din mail adresse(den er det bare meg som ser) til Bam siden, og be meg om å ta kontakt med deg .Ellers så synes jeg at du skal ta kontakt med den jordmoren som tilhører din helsestasjon. Da ber du om en samtale med henne. Dette skal vi klare å hjelpe deg med.