Spørsmål til jordmor:
Jeg er gravid og har termin i begynnelsen av juni. Vi har bestilt ferie til Spania, skal bo i en leilighet som tilhører familien med airconditon. Babyen vil da være nesten 3 mnd. gammel. Er det noe vi bør være spesielt oppmerksom på iht. å ta babyen med til Spania? Er det noen vaksinasjoner vi bør be om at babyen får tidligere?

SVAR:
Barnevaksinasjonsprogrammet er lurt å starte opp før avreise.Barn kan være ekstra plaget av trykkforskjellene, så vær obs. på det.Spedbarn kan føler seg svært utilpass og frustrerte om bord i fly.Dette må man ha i tankene.Men en unge på 3 mnd. kan sove på flyreisen og få bryst eller smokk ved start og landing. Små barn skal ikke være i solen.Så bruk solparasoll.Eller vær inne med barnet når solen er varmest. Om dere gir vann så gi dette fra kjøpevann.Det er viktig, at mor som ammer får i seg nok væske i varmen. Lykke til med fødselen og god tur når den tiden kommer.