Spørsmål til jordmor:
Hei. Min sønn på 7 mnd hadde et anfall med falsk krupp for ca en mnd siden. Vi fikk tabletter for det, og det gikk fort over. Men, hver kveld og natt hoster han mye. (Nå er det blitt tørrhoste) Dette er som sagt en mnd siden, hvor lenge skal dette henge igjen? Og når du først har hatt ett anfall med falsk krupp, hvor stor er sjansen for at det vil komme igjen? Takk for svar! Flott side!

SVAR:
Det finnes falsk krupp og ekte krupp. Ekte krupp er sjelden i Norge og betegner en difteri infeksjon i halsen. Dette er en alvorlig infekjson, men falsk krupp er sjelden alvorlig. Falsk krupp = akutt laryngitt. Heldigvis er de fleste anfallene milde og kan behandles hjemme. For tidligfødte barn og barn med luftveislidelser som f.eks. astma er mer utsatt enn andre. Av alle barn under 6 år opptrer falsk krupp hos kun noen prosent rundt 3-5 %. Barn kan kanskje vært lett forkjølet noen dager i forveien, noen har lett feber. I milde tilfeller går plagene over av seg selv. Les mer om dette emnet på lommelegen.no : Falsk krupp.