SPØRSMÅL:
Hei, jeg er gravid i uke 35+3 med mitt andre barn. Babyen ligger langt ned og jeg kjenner ilinger/smerter nedover i underlivet flere ganger om dagen. Ofte kynnere. I tillegg har jeg prøvd å kjenne etter livmorhalsen/tappen som jeg vanligvis kan kjenne, men nå finner jeg den ikke...
Kan det bety at den er utslettet og at jeg er på vei og allerede har åpning?
Føler også at der er mer utflod, men har ikke merket noen slimpropp, men den er vel borte om livmorhalsen er utslettet.
Kan man gå lenge med åpning før fødselen starter?  Den llille bør vel være i magen ett par uker til. Med mitt første barn fødte jeg 9 dager før termin dato. Åpningsfasen tok flere dager med rier, men siden dette er andre gang kan man kanskje få åpning uten å merke det?.
Lurer også på om jeg kan bade i havet nå? Badet igår...
Takk for svar!
Vennlig hilsen snart mamma til to

SVAR:
Hei, Kroppen din forbereder seg nok til fødselen. Kynner er en naturlig del av svangerskapet for mange, og særlig når man har født barn før. Selv om man har mye kynnere, er det ikke noe som tilsier at man trenger å føde for tidlig.
Å ha økt utflod de siste ukene er også vanlig.
Ja, man kan ha en liten åpning i noen uker før fødsel, men du kan ikke ha full åpning uten å ha kjent noen ting i forveien. Om du skal føde for tidlig er dessverre umulig for meg å si, særlig siden jeg ikke kan undersøke deg.
Er du engstelig for dette så få en jordmor eller lege til å undersøke deg. Du kan bade helt fram til fødsel, men det er viktig å skifte badedrakt straks etter badet.
Lykke til med resten av svangerskapet og lykke til med fødselen. Det går nok bra.
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM